Patio tuin en geveltuin.
Wat fijn dat mensen die meedoen met de actie Tuintje d’r Bij, zo enthousiast zijn en reageren op onze uitnodiging om mee te doen, zodat ik hier mooie verhalen over kan schrijven. We hopen dat andere mensen weer enthousiast en geïnspireerd raken om zelf ook hieraan mee te doen.
Vooral is dit ook leuk om in contact te komen met inwoners die graag met groen en biodiversiteit in en rondom het huis bezig willen zijn. Nu weer een heel andere plek in Vught, met uitkijk op mooie bomen in het plantsoen.
Frank kent onze actie van Het klaverblad, de nieuwsbrief en de regentonnen actie. Daar heeft hij ook aan meegedaan. Dit is een actie geweest van KANT in 2020 samen met Karwei. Mensen konden via een aanmelding veel korting krijgen voor een regenton. De mensen stonden ervoor in de rij, en lieten ook hun regenpijp meteen afkoppelen. De actie was zo goed dat we de verkoop van regentonnen wisten te verdubbelen.
Hij vond de kledingbeurs in de Vught-Noord ook zeer geslaagd. Die werd toen georganiseerd door particulieren die de opbrengst aan KANT doneerden. KANT heeft de donatie ingezet voor het opknappen van tuintjes bij mensen met weinig geld.
Frank heeft de waardebon van Tuintje d’r Bij verzilverd bij eigenaar Marc van groencentrum Bas v.d. Bruggen. Ook had hij zich aangemeld voor de bloemzaden uitdeel dag die KANT op 28 maart jl. heeft georganiseerd. De zaden zijn zo goed dat Frank de planten soms ook wat moet uit dunnen.
De straat is afgelopen jaar heringericht en er was een voetpad met grind aangelegd aan zijn kant van de straat. Dat is nadien weer veranderd in stoeptegels maar Frank heeft toen toestemming gekregen van de gemeente om een strook grond te krijgen, langs de tuinmuur en daar staan nu de bijen- en vlindervriendelijke planten met bloemen. Frank vindt het erg jammer dat mensen zo lang moet wachten op toestemming van de gemeente om voor hun huis tegels te mogen wippen. Er schijnt een wachtlijst van mensen te zijn, die dit ook graag willen.
Hij hoopt met zijn nieuwe planten en bloemen meer insecten te lokken en ook die zo te ondersteunen.
Hij is trots op zijn patiotuin en geveltuin en het begroeide dakterras en heeft die zelf ontworpen en deels zelf aangelegd. Dit vindt hij leuk werk om te doen.
Zijn tuin heeft dit jaar wel veel onderhoud nodig. Dit omdat vooral de Blauweregen ontzettend snel groeit. Hij laat mij enthousiast zijn mooie patiotuin zien, waar de Blauweregen over een hoge pergola heen groeit. Hij snoeit dit regelmatig terug, anders krijgen zijn planten in de borders te weinig zonlicht. Hij wil er nog meer planten in gaan zetten. Ik waan me even in een Italiaanse kleine tuin, met mooie borders met planten erin. Mooi gemeubileerd, waar het mij in de ochtend fijn lijkt om koffie te drinken en in de avond gezellig met vrienden om te vertoeven. Heel verrassend.

De geveltuin staat mooi in bloei. Hij heeft iets verderop naast het huis een heg geplaatst met vijf verschillende soorten, wat wonderbaarlijk goed bij elkaar past. Hij heeft er oog voor, om er iets moois van te maken. Ook de containers zijn mooi aan het oog onttrokken door er planten voor te zetten. En toch makkelijk omdat de containers er weer eenvoudig door kunnen.

Hij heeft ook op zijn terras boven verschillende planten staan. Al met al een mooie groene tuin met veel verrassende groene plekken om te vertoeven.
Hij wil met 2 andere buren, in de voortuin tegels eruit wippen en planten ervoor in de plaats gaan zetten. Een mooi gezamenlijk project. De gemeente reageert zoals al gezegd traag op dit soort initiatieven. En dat vinden ze heel jammer. Deze kleine projecten stimuleren ook anderen in de buurt om dit te gaan doen, en zo de omgeving groener te maken. Zijn overbuurvrouw, heeft voor haar kinderen een mooie bak gemaakt, waar tomaten worden gekweekt, zodat kinderen leren op welke wijze deze verzorgd worden en uiteindelijk gezonde groente opleveren. Gewoon op de oprit, naast de fietsen.
Frank gebruikt de regentonnen om de planten ermee water te geven. En pas in de avond eventueel bij te sproeien. We praten nog even door over het milieu en Frank merkt nog op dat hij niet begrijpt dat we nog steeds onze WC’s doorspoelen met drinkwater. En daar kan ik mij helemaal in vinden. Ik bedank Frank voor zijn ontvangst en de uitleg over zijn ideeën over zijn tuin.
Sylvia Dangé

